logo

Tag

neorealism

Ossessione (1943)

Met Ossessione (1943) gaf Luchino Visconti een eerste aanzet tot een grondige koerswijziging in de Italiaanse cinema. Deze James M. Cain verfilming wordt beschouwd als een sleutelfilm van het Italiaanse neorealisme. Onder de titel The Postman Always Rings Twice levert de Amerikaanse studioregisseur Tay Garnett een heel andere interpretatie van deze James. M. Cain novelle af.
Read More

Ladri di biciclette (1948)

De ingetogen niet professionele acteurs, de verpauperde stedelijke setting en de muziek van Alessandro Cicognini maken van De Sicca’s Ladri di biciclette (De fietsendieven, 1948) een van de ontroerendste naoorlogse Europese films. De film wordt ook vandaag nog tot de grote Europese meesterwerken gerekend, getuige deze Critics’ Picks van de New York Times.
Read More

C’eravamo tanto amati (1974): film forum

In deze scène uit C’eravamo tanto amati (1974) vat de Italiaanse regisseur Ettore Scola de binnenlandse kritiek op het Italiaans Neorealisme goed samen. Nicola Palumbo (rol voor Stefano Satta Flores) is een fervent verdediger van de Neorealistische school, wat zijn rol als tragische held in deze film verder onderstreept.
Read More