logo

Tag

Martin Scorsese

Michael Ballhaus on the Copacabana shot

Michael Ballhaus, ASC over de samenwerking met Martin Scorsese en de vermaarde Copacabana steadycam shot in Goodfellas (1990).
Read More

Martin Scorsese on the gangster genre

Waar de meester de mosterd haalt.
Read More

The Age of Innocence (1993)

De titelsequentie van Scorsese’s The Age of Innocence (1993) is van de hand van Saul (1920-1996) en Elaine Bass. De titels gaan niet alleen naadloos over in de openingsscène, ze kondigen daarenboven ook al de belangrijkste visuele motieven van de film aan.
Read More

The Departed (2006)

Bij Scorsese is geweld zelden onpersoonlijk. Geen machinegeweren of scherpschutters die de anonieme tegenstander van op grote afstand neermaaien. Zelden zie je bij hem spectaculaire explosies of bombastisch geweld. Scorsese geeft de voorkeur aan schermutselingen, goedgemikte vuistslagen of het van dichtbij afgevuurde pistoolschot. Geweld grijpt plaats op armlengte. Het is vlakbij, visceraal en bij voorkeur iets tusse
Read More

The Color of Money (1986)

Martin Scorsese gebruikt graag (religieus geïnspireerde) rituelen. Gokken en biljarten doe je met het sérieux van een priester.
Read More

The Departed (2006)

‘What are you gonna do about Costello’s rat here in this building?’
Read More

The Departed (2006)

Kan het nog duidelijker?
Read More

Psycho (1960)

Iedere regisseur zijn douchescène.
Read More

The Departed (2006)

Hoewel The Departed een remake is van de Hong Kong actieprent Infernal Affairs (2002), blijkt het eveneens een remake van Hitchcocks Psycho. Alles ademt Hitchcock: Van ’how do you spell citizens?’ tot ‘follow the envelop‘. Van de titel van de film (wie is er dood?) tot de ontknoping.  
Read More

Pycho (1960)

Dat Marian Crane (Janet Leigh) wat zenuwachtig wordt van een grote omslag met $40.000 in haar bagage, is best begrijpelijk. Maar zelfs wanneer zij er even niet aan denkt, herinnert Alfred Hitchcock de kijker aan deze McGuffin.
Read More