logo

Tag

Friedrich Wilhelm Murnau

Nosferatu (1922)

Deze vampierenthriller van F.W. Murnau (1888-1931) is een schoolvoorbeeld van het Duits expressionisme. In tegenstelling tot Robert Wiene’s grafisch expressionisme, kiest F.W. Murnau voor een uitgesproken cinematografisch expressionisme. 
Read More

Der Letzte Mann (1924)

Dankzij de ‘entfesselte kamera’ van Karl Freund leeft de kijker van F.W. Murnau’s Der Letzte Mann (1924) mee met Emil Jannings dronkenmansgezwalp.
Read More

Der Letzte Man (1924)

Reeds in de grandioze openingsscène van Der Letzte Man maakt de camera een grootse entree.
Read More

Cinema Europe: Die Entfesselte Kamera

Wanneer Duitse filmmakers zoals F.W. Murnau de camera van het statief bevrijden, handelen ze uiteraard niet in het ijle. Ze werden voorafgegaan door Franse impressionisten zoals Abel Gance en gevolgd door Britse regisseurs als E.A. Dupont. Kevin Brownlow geeft een overzicht in Cinema Europe: The Other Hollywood. 
Read More