logo

Tag

Cinema of Attractions

Fast & Furious 6 (2013)

Fast & Furious flip car. Cinema of attractions reloaded: ‘how this franchise comes up with new ideas, and it blows my mind’.
Read More

Extraordinary Cab Accident (1903)

In Extraordinary Cab Accident (1903),  een korte trick film van de Brit Walter Robert Booth zien we hoe het evenwicht tussen ‘showing’ en ‘telling’ binnen de vroege cinema langzaamaan verschuift ten voordele van het narratieve. De in de film gecreëerde speciale effecten zijn duidelijk schatplichtig aan Georges Méliès (1861-1938) die een jaar eerder zijn veel gesofistikeerder Voyage dans la lun
Read More

The Big Swallow (1901)

Veel vroege filmmakers zagen film niet zozeer als een medium om verhalen te vertellen, maar eerder als een medium dat hen door de specifieke beeldtaal in staat stelde iets te tonen: ‘A cinema of showing, rather than telling’. in de jaren 1970, munt de filmhistoricus Tom Gunning deze vroege cinema (+/- 1895 – 1906) de ‘cinema of attraction’. Zijn originele essay ‘The Cinema Of Attra
Read More

Cecil M. Hepworth (1900)

How it Feels to be Run Over (1900) en Explosion of a Motor Car (1900) zijn twee eenvoudige trick films van de Britse filmpionier Cecil Hepworth. Beide films zijn tevens schoolvoorbeelden van de ‘cinema of attractions’ omdat ze aangeven hoe het narratieve steeds onderschikt blijft aan visual display.  How it Feels to be Run Over is een van de eerste films waarin gebruik gemaakt werd van tussentitels.
Read More

Stern’s Duplex Railway (1905)

Deze attractie op Coney Island – die ook ‘Leap Frog Railway’ genoemd werd – illustreert de fascinatie met spectaculaire treinongevallen en de daarmee gepaard gaande fysieke sensaties (thrills) aan het begin van de 20e eeuw. In hedendaagse franchises zoals Fast & Furious neemt deze fascinatie nieuwe vormen aan.
Read More