Nadat Billy Costdan van de met Colin Sullivan gedeelde love interest te horen krijgt dat zij voor Colin kiest, wordt het op de tonen van Chi mi frena in tal momento (aria uit Lucia di Lammermoor) pijnlijk duidelijk dat de afrekening verder onder mannen beslecht wordt. Het bloedoffer (hier gevisualiseerd door het bloed op de telefoontoetsen) is een terugkerend thema in de films van Scorsese. Ook in het katholicisme speelt dit een belangrijke rol. Van het Oud Testamentische Lam Gods dat geofferd werd voor het lijden van de wereld tot het hoofd van Johannes De Doper dat op een schaal aan Salome werd aangeboden.
In Lucia di Lammermoor (een opera van Gaetano Donizetti uit 1839) markeert Chi me freno het ogenblik waarop blijkt dat Lucia verliefd is op Edgardo, een voor haar familie onmogelijke liefde. Haar familieleden zullen er verder alles aan doen de geliefden te scheiden. Het is in deze scène niet helemaal duidelijk voor wie de woorde ‘Chi mi frena in tal momento? (who restrains me in such a moment?) Chi tronco dell’ire il corso? (who cut short the course of my anger?) bedoeld zijn.