logo

Tag

Hays Code

The Moon is Blue (1953)

From the stage to the big screen. Intermediality and the recuperation of audiences in 1950s Hollywood. United States, 1953
Read More

The Best of Mae West (1932-)

Why Mae West hardly survived the Production Code.
Read More

A Thrill for Thelma (1935)

A Thrill for Thelma is the fourth instalment in MGM’s Crime Does Not Pay series. The series was started by MGM in 1935, the heyday of the Production Code. Crime does not pay, supporting The Code does.
Read More

A personal journey… on Otto Preminger

Martin Scorsese onderstreept het belang van Otto Preminger in de strijd tegen de production code en voor een nieuwe Amerikaanse cinema. Zijn Man With The Golden Arm (1955) werd uitgebracht zonder goedkeuring van de MPPDA en werd toch een behoorlijk kritisch en commercieel succes.
Read More

Some Like it Hot (1959)

Billy Wilders’ komedie Some Like it Hot (1959) kon rekenen op verschillende Oscarnominaties, maar kon de MPAA niet overtuigen. De film – met in de hoofdrollen een ontdeugende Marilyn Monroe en het duo Jack Lemmon en Tony Curtis in drag, werd door United Artists uitgebracht zonder goedkeuring, wat succes niet in de weg stond. Een jaar later zou Hitchcocks Psycho na wat vijven en zessen wel de goedkeuring v
Read More

Lolita (1962)

“because of all the pressure over the Production Code and the Catholic Legion of Decency at the time, I believe I didn’t sufficiently dramatize the erotic aspect of Humbert’s relationship with Lolita. If I could do the film over again, I would have stressed the erotic component of their relationship with the same weight Nabokov did.” (S. Kubrick, 1969)
Read More

Lolita (1962)

In Lolita staat de veertienjarige Sue Lyon tegenover de bijna veertig jaar oudere James Mason (prof. Humbert Humbert). Het was kantje boordje, maar aangezien Kubrick erotiek verving door suggestie, kreeg de film in 1962 toch de goedkeuring van de MPAA.
Read More